Dold marknadsföring i bloggar

När bloggarna började dyka upp en efter en var det nog få som trodde att de skulle få den genomslagskraft som de faktiskt fått. Att ”skriva dagbok på nätet” kunde väl aldrig räknas som ett riktigt jobb? Men ju fler som började blogga desto mer populärt blev det och snart fanns det enskilda bloggare som hade hundratusentals läsare varje månad. Därmed är det heller inte så konstigt att bloggare blev attraktiva samarbetspartners för företag att göra reklam i. Bloggarna bidrog till ett helt nytt medielandskap som snabbt började konkurrera allvarligt med journalister, tv, radio och tidningar. Eftersom branschen var så pass ny fanns det heller inga tydliga regler för vad som skulle gälla. Var det okej att ta emot gratis produkter? Och kunde en bloggare verkligen marknadsföra ett företags produkter utan att berätta att inlägget var sponsrat?

Idag har det blivit betydligt enklare att ta reda på vad det är som gäller vid ett samarbete mellan en bloggare och ett företag. Efter att bloggaren Alexandra Nilsson, som driver bloggen kissies.se, blev fälld i marknadsdomstolen på grund av dold marknadsföring har många skärpt sig och blivit ännu mer noggranna med att märka ut reklam. Det är okej för bloggare att skriva om en produkt de tycker om och vill tipsa sina läsare om, men om de har fått betalt för att skriva om den måste detta märkas ut som reklam. Om en bloggare till exempel anlitat Prohomeservice.se och tycker att de gör ett bra jobb är det tillåtet att tipsa om dem, så länge det inte är ett samarbete.

Många företag tyckte från början att detta var ett smidigt sätt att synas på utan att det verkade som reklam. Genom att betala en bloggare för att skriva om en produkt kunde de få stor exponering, som dessutom verkade genuin eftersom det inte stod någonstans att det var reklam. Men detta är alltså inte tillåtet längre och alla bloggare och företag måste vara transparenta med att de samarbetar och att det handlar om sponsrade inlägg.

Detta gäller vid olika sorters betalda inlägg:

• Annonsering: Innebär att bloggaren får betalt för att skriva om en viss produkt och givetvis även betala skatt för inkomsten på detta. Detta måste alltid märkas ut som reklam, annars räknas det som dold marknadsföring vilket kan ge dryga böter.

• PR: En produkt som ett företag skickat hem gratis kräver ingen motprestation och som bloggare behöver man inte skriva om detta om man inte vill.

För att som bloggare kunna bibehålla en god relation med sina läsare är det väldigt viktigt att alltid vara tydlig med att märka ut när ett inlägg är sponsrat. En god relation till läsarna är ju det viktigaste för att kunna fortsätta driva bloggen och om läsarna tappar förtroendet kommer de inte heller att stanna kvar och fortsätta läsa.